söndag 3 augusti 2014

Mitt "första" stora projekt

När jag var gravid med mitt andra barn Mika, för lite knappt ett år sedan, snöade jag in på naturmaterial och främst då ull. Det hänger fortfarande i sig och kommer nog inte gå över om jag känner mig själv rätt. 

Denna babyfilten är virkad i ett jättetunt garn köpt på ebay i merinoull, silke och kashmir. Jag utgick från detta mönstret när jag gjorde den men har gjort lite ändringar när jag provade mig fram. Tex behövde jag öka antalet maskor mellan "böjarna" för att det inte skulle bli en krusfilt eftersom jag använde så tunt garn och så liten nål.

Ett tips om du bestämmer dig för att göra något liknande i svart garn är att införskaffa en självlysande virknål eller ha en väldigt stark lampa när du virkar. Svart garn är inte att rekommendera för en nybörjare... men resultatet blev ju ok ändå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar