söndag 24 augusti 2014

Vikten av provrutor!

Idag har jag förstått vikten av att virka en provruta för att kontrollera virkfastheten.  Tidigare har jag virkat små figurer eller kommit på egna mönster och gått efter mått. När en virkar kläder efter ett befintligt mönster så går inte det... då MÅSTE det stämma.

Det råkade jag missa när jag igår gav mig i kast med att virka mitt första plagg.

Efter att två gånger få repa upp projektet, första gången för ett missat knapphål (jaha, skulle jag läsa hela beskrivningen innan jag började virka???) och andra gången när jag upptäckte att det som skulle mäta 10cm i själva verket var 8,5cm långt 😠

Så nu har jag gjort en provlapp, repat upp den och ska ikväll börja virka igen och hoppas att jag inte missat något mer väsentligt när det kommer till att virka kläder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar